Usein kysytyt kysymykset


Jäikö jokin askarruttamaan? Kysymykseen voi löytyä vastaus tältä sivulta.

Yleistä: Miksi taas joku raskas ERP tai projektipankki?

Infomaatin tuotteet eivät olekaan tällaisia.  Me Infomaatilla teemme työkaluja helpompaan ja nopeampaan olennaisen tiedon liikuttamiseen siellä/sinne missä yrityksen tulos tehdään (=operatiivinen toiminta). Emme pyrikään liikuttamaan KAIKKEA tietoa.  Olemme halunneet tehdä pesäeron raskaisiin ja vaikeasti hallittaviin järjestelmiin, joille on toki paikkansa ja hyötynsä.

Käyttöliittymän suunnittelussa on pidetty kiinni siitä, että ennen kaikkea kosketusnäyttöohjelmissa käytettävyys on helppoa.  Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että myös kosketusnäytöille vieras asukas tai työntekijä joko osaa käytön ilman opetusta tai oppii sen hyvin nopeasti.

Web-selaimella toimiva hallintasovellus sekin on helppokäyttöinen ja selkeä, mutta siinä olevien laajempien ominaisuuksien vuoksi tarjoamme tarvittaessa hieman enemmän opastusta.

Yleistä: Saako Infomaatin tuotteisiin käyttökoulutuksen?

Infomaatti järjestää käyttökoulutuksen tuotteilleen, käyttökoulutuksen painottuessa selainohjelmaan (hallintasovellus).  Infomaatti-kosketusnäyttöihin ja Infomaatti Mobiilidokumentointi-järjestelmään käyttökoulutusta ei välttämättä edes tarvita helpon käytettävyyden vuoksi.  Asukkaiden käyttöliittymät (Infomaatti-kosketusnäyttö ja web-selain) ei vaadi erillistä käyttökoulutusta asukkaille, sillä ohjelmat opastavat itse niiden käyttöä.

Yleistä: Toimivatko eri Infomaatin tuotteet yhdessä?

Kyllä.  Saman hallintasovelluksen ansiosta kaikkien tuotteiden dokumentaatiota tai niiden avulla tuotettua materiaalia hallitaan yhdestä näkymästä, vaikka Infomaatti-kosketusnäyttöjen ohjelma ja Tablet Infomaatti-ohjelma joiltain osin poikkeavat toisistaan.

Esimerkki 1:  Rakennusvalvonta- tai rakennusyritys voi käyttää Infomaatti Mobiilidokumentointia ja luoda useita projekteja, joissa hyödyntää dokumenttipankkia ja raportointimahdollisuuksia.  Kun jokin projekti etenee vaiheeseen, jossa syntyy fyysinen työmaa, voidaan sinne asentaa Infomaatti-kosketusnäytöt ja hyödyntää Työmaan Infomaatin etuja.  Kaikki projektin dokumentaatio on valmiina järjestelmässä ja asentajien käytettävissä Infomaatti-kosketusnäytöissä heti laitteiden asennuksen jälkeen.

Esimerkki 2:  Linjasaneerausyhtiöllä on ollut Työmaan Infomaatti käytössä linjasaneerauksen ajan.  Näytöt voidaan jättää paikalleen remontin jälkeen ja asiakkaaksi voi tulla isännöitsijä/taloyhtiö ja tuotteeksi vaihdetaan ”napin painalluksella” Taloyhtiön Infomaatti.

Esimerkki 3: Isännöitsijän taloyhtiöissä on käytössä Taloyhtiön Infomaatti sujuvaan viestintään ja Infomaatti Mobiilidokumentoinnin raportointiominaisuuksia hyödynnetään näissä eri taloyhtiöissä liikkuessa.

Yleistä: Missä on tieto, joka on Infomaatti-järjestelmissä?

Kaikki tiedot ovat Infomaatin käytössä olevassa pilvipalvelussa.

Jos Infomaatti Mobiilidokumentointi-käyttäjä tekee raportit Infomaatin selainohjelmalla, tallentuvat tiedot Internet-yhteyden yli aina Infomaatin palvelimelle talteen.  Jos taas käyttössä on myös offline-tilassa toimiva Tablet Infomaatti-ohjelma, käytettävyyden nopeuttamiseksi tiedot (kuten dokumenttipankkien tiedostot ja raportit ennen palvelimelle lähettämistä) päivittyvät myös tablettien kovalevyille. Samoin Taloyhtiön ja Työmaan Infomaatti-palveluissa hyödynnettävä Infomaatti kosketusnäyttö lataa tiedot palvelimelta laitteen muistiin.

Eli kun tietoa selataan kosketusnäytöistä tai tableteilta, niin tietoa ei ladata netistä vaan tiedostot latautuvat kosketusnäytön tai tabletin omasta muistista ilman viiveitä tai odotusaikoja.  Tablet Infomaatissa tai Infomaatti-kosketusnäytöissä luotava uusi tieto myös luonnollisesti lähtee heti eteenpäin pilvipalveluun.

Kaikki talletetut tiedostot (eri versiot), kaikki kommentit dokumentteihin ja tehdyt raportit pysyvät talletettuina pilvipalvelussa. Tiedot tallentuvat helposti ymmärrettäviin hakemistorakenteisiin pdf-tiedostoiksi.

Infomaatti Mobiilidokumentointi: Tablet Infomaatti-ohjelman järjestelmä- ja laitteistovaatimukset?

Tablet Infomaatti-ohjelma toimii Windows 8.1 ja Windows 10 (suositus) -käyttöjärjestelmissä.  Suositeltavaa on käyttää tablet-ominaisuudet sisältävää laitetta tavallisen kannettavan tietokoneen sijaan, jotta käytössä on kosketusnäyttöominaisuudet ja takakamera.  Puhelimille tuotetta ei ole tehty isomman näytön käytettävyyshyötyjen vuoksi.

Muut suositukset:

  • 4 Gb, vähintään 2 Gb keskusmuistia
  • Vähintään 32 Gb kovalevy (Suositus vähintään 64 Gb, mikäli laitteelle ladataan muuta ohjelmistoa tai Tablet Infomaatin dokumenttipankkia hyödynnetään suhteellisen paljon)
  • Näytön resoluutio yli 1200*800 (normaali kuvasuhde) tai 1366*768 (laajakuva)
  • Kokosuositus vähintään 8″
  • Tabletin kameraan kannattaa kiinnittää huomiota, jos kuvat olennaisia omassa raportoinnissa
  • SIM-korttipaikka harkittava ominaisuus, mikäli kokee jatkuvan Internet-yhteyden tarpeelliseksi, eikä yhteyden jako puhelimesta onnistu

Hallintasovellus toimii kaikissa Internet-selaimissa eli kaikissa käyttöjärjestelmissä ja tietokoneissa tai vaikka älypuhelimissa.

Infomaatti Mobiilidokumentointi: Miten Tablet Infomaatti toimii ilman nettiyhteyttä? Miten Infomaatin selainohjelma ottaa huomioon yhteyskatkokset?

Tablet Infomaatti on suunniteltu käytettäväksi työmaaoloissa sulavasti, minkä vuoksi on pyritty minimoimaan tarve nettiyhteyteen.  Tämä on myös selkeä etu kilpailijoihin verrattuna.  Raporttien tekeminen ei esimerkiksi hidastu tai esty ilman nettiyhteyttä, sillä ne jäävät palvelimelle lähettämisen jälkeen lähetysjonoon odottamaan laitteen yhdistymistä Internettiin, jos yhteyttä ei sillä hetkellä ole.

Luonnollisesti tiedon pitää joskus liikkua palvelimelta tabletille ja toisin päin, mutta tämä onnistuu helposti avaamalla Tablet Infomaatti-ohjelma vaikka työpaikan tai kodin WLAN-yhteyden piirissä.  Yhteyden jakaminen puhelimesta tabletille tai SIM-kortillinen tablet saattaa helpottaa yleisesti tabletin muuta käyttöä, kun yhteys on saatavilla tarvittaessa.

Infomaatin selainohjelmaa mobiilidokumentointiin käyttäessä tarvitaan mobiililaitteelle jatkuva nettiyhteys, sillä selainohjelma toimii mobiililaitteen Internet-selaimessa.  Ohjelma kuitenkin sietää yhteyskatkoksia ilman tietojen menettämistä ja raportin tekoa esimerkiksi voi jatkaa, vaikka yhteys on hetkellisesti poikki. Lisäksi Infomaatin selainohjelma varoittaa yhteyden puuttumisesta käyttäjää.

Infomaatti Mobiilidokumentointi: Haluaisin meille räätälöidyn kuvallisen raportointiratkaisun. Kuinka homma toimii?

Yksinkertaisimmillaan homma toimii siten, että saamme nykyisen dokumenttipohjanne.  Me suunnittelemme tälle käyttöliittymän mahdollisimman nopean täytön mahdollistamiseksi (kuvanottomahdollisuuksien kera) ja teemme sille myös vastaavan PDF-pohjan.  Käyttöliittymä siis tehdään sekä Tablet Infomaatti-ohjelmaan että Infomaatin selainohjelmaan. Hyväksytämme versiot teillä, jonka jälkeen tehdään viimeistely.

On myös tilanteita, jolloin pitää luoda jotain ainakin lähes tyhjästä.  Tällöin istumme alas, pidämme etäpalaverin netin välityksellä tai soitamme, käymme tarpeen ja työprosessinne läpi, jonka jälkeen luomme ehdotukset, jotka hiotaan teidän kommentien avulla valmiiksi.

Tarjoamme räätälöityä lomaketta kahdella mallilla.  Halvalla hinnalla, mikäli saamme ja voimme hyödyntää laadittua ratkaisua myös muiden asiakkaiden kanssa tai hieman arvokkaammalla (ei liian) hinnalla, jos ratkaisua ei saa hyödyntää muiden asiakkaiden kanssa.

Työmaan Infomaatti ja Taloyhtiön Infomaatti: Millainen Internet-yhteys tarvitaan?

Infomaatti Oy auttaa järkevimmän yhteyden valinnassa, mutta asiakas hankkii yhteyden tai asentaa näyttöjen haluttujen sijoituspaikkojen viereen pistokkeet Internet-yhteydelle.

Suosittelemme kaapeliliitäntää kiinteään yhteyteen.  Esimerkiksi ns. nettitikut ovat epävarmoja vaihtoehtoja, mutta toisaalta nykyään halvalla saatavat 4G-modeemit yhteyksineen ovat pääosin toimintavarmoja. Infomaatti-kosketusnäytöt voi liittää niihin piuhalla ja modeemin sijoittaa paikkaan, missä 4G-yhteyden (tai 3G) kuuluvuus on hyvä.

WLAN-yhteydellä (kiinteä yhteys jaettuna reitittimellä) laitteiden liittämistä Internetiin voidaan myös harkita tapauskohtaisesti.

Työmaan Infomaatti ja Taloyhtiön Infomaatti: Laitteiston hankinta, toimitus ja vakuuttaminen?

Asiakkaalle toimitetaan järjestelmä ”avaimet käteen”-periaatteella (psl. edellä mainittu Internet-yhteys), joten asiakkaan ei tarvitse huolehtia laitteistovaatimuksista.  Työnjohtajan hallintasovellus toimii kaikissa Internet-selaimissa eli kaikissa käyttöjärjestelmissä ja tietokoneissa tai vaikka älypuhelimissa.

Asiakkaan haluamiin paikkoihin asennetaan 23-tuumaiset Infomaatti-kosketusnäytöt.  Vaihtoehtona tähän on joko seinätelineet (näyttö lukolla kiinni) tai ns. turvakotelot (tyylikkäät teräksiset).  Näistä jälkimmäinen on suositeltavampi vaihtoehto varkauksien varalle, sillä Infomaatti Oy ei pysty vahtimaan eri kohteiden näyttöjä ja siten myöskään vakuuttamaan niitä.  Vakuuttaminen siis tulisi sitoa asiakkaan normaaliin vakuutukseen tai laitteiden vakuuttaminen huomioida siinä.

Asiakas voi hankkia laitteet Infomaatti Oy:ltä vuokraamalla, ostamalla tai tekemällä Infomaatti Oy:n laitteistokumppanin kanssa rahoitusleasing-sopimuksen (vakuuttaminen tämän kautta mahdollista).  Vuokraaminen on tyypillisin vaihtoehto linjasaneerauskohteissa johtuen lyhyemmästä kestosta.

Työmaan Infomaatti ja Taloyhtiön Infomaatti: Laitteiden takuu?

Infomaatti käyttää Dellin laitteita, joihin sisältyy 24-tunnin huoltotakuu. Dellin huoltopalvelu toimii useilla paikkakunnilla, joten laitteet ovat aina käyttökunnossa.

Työmaan Infomaatti ja Taloyhtiön Infomaatti: Miten laitteet kestävät pölyä?

Laitteissa on SSD-kovalevyt (kuten muistitikut), joissa ei ole liikkuvia osia. Ne eivät ole siis herkkiä pölylle kuten perinteiset tietokoneet.