Usein kysytyt kysymykset

Infomaattia voidaan käyttää älypuhelimilla, tableteilla ja tietokoneilla selaimen kautta, eli millä tahansa Internet-yhteyden omaavilla mobiililaitteilla ja tietokoneilla.

Koska sitä käytetään selaimen kautta, sillä ei ole erityisiä järjestelmä- tai laitteistovaatimuksia. Yleisesti on kuitenkin syytä huomioida, että sujuvan käyttökokemuksen saamiseksi puhelin- tai tabletmalliston edullisin laite ei välttämättä ole ammattilaisen käyttöön paras vaihtoehto.

Tähän on useampi syy. Ensinnäkin erillinen sovellus toimisi lähes täysin samalla tavalla kuin Infomaatin selainversio. Toisekseen, selainversiomme skaalautuu loistavasti kaikenkokoisille älypuhelimille, se ei ole riippuvainen laitteen iästä, laitteen mahdollisesta rikkoutumisesta ja sen käyttö on tutun sulavaa, vaikka päätelaite vaihtuisi kesken työpäivän. Se ei myöskään vie puhelimen tallennustilaa.

Päivitysten tuominen selainversioon on nopeaa, kun käyttöjärjestelmäkohtaisia muokkauksia ei tarvitse tehdä. Tällöin uudet ominaisuudet ja käyttöä parantavat korjaukset saadaan mahdollisimman nopeasti teidän käyttäjien saataville.

Vinkki: Tee puhelimeesti tai tablettiisi selainpikakuvake, niin Infomaatti aukeaa heti käyttöösi samoin kuin perinteinen sovellus.

Infomaatin selainohjelmaa mobiilidokumentointiin käyttäessä tarvitaan mobiililaitteelle jatkuva nettiyhteys, sillä selainohjelma toimii mobiililaitteen Internet-selaimessa. Selainohjelmassa on kuitenkin tuki yhteyskatkoihin raportin täyttönäkymässä, mikä tarkoittaa sitä, että raportin tekoa (esimerkiksi kirjaukset ja kuvien otto) voi jatkaa, vaikka yhteys on hetkellisesti poikki. Lisäksi Infomaatin selainohjelma varoittaa yhteyden puuttumisesta käyttäjää. Muutonkin tähän tilanteeseen on tehty varmuutta lisääviä toimintoja, kuten kehotusilmoitus tallentamiseen 15 minuutin välein, jos käytössäsi ei ole automaattitallennustoiminto.

Infomaatti-järjestelmään käyttökoulutusta ei välttämättä edes tarvita helpon käytettävyyden vuoksi, mutta tarvittaessa Infomaatti järjestää käyttökoulutuksen tuotteilleen.

Lisäksi palveluumme kuuluu, että meihin saa olla yhteydessä mihin tahansa sivuilta löytyvään sähköpostiin tai puhelinnumeroon – ja me autamme

Voit käyttää järjestelmän lomake-editoria tehden sillä raporttimallin itse tai pyytää meiltä apua. Lomake-editorilla uuden raporttiratkaisun tekeminen on usein hyvin nopea työ.

Lisäksi on mahdollista tehdä ns. kovakoodattu raportointiratkaisu määrittelyjenne mukaisesti. Tällöin ohjelmointiporukkamme hyppää mukaan.

Yksinkertaisimmillaan homma toimii siten, että saamme nykyisen dokumenttipohjanne. Me suunnittelemme tälle käyttöliittymän mahdollisimman nopean täytön mahdollistamiseksi (kuvanottomahdollisuuksien kera) ja teemme sille myös vastaavan PDF-pohjan.  Hyväksytämme versiot teillä, jonka jälkeen tehdään viimeistely.

On myös tilanteita, jolloin pitää luoda jotain lähes tyhjästä. Tällöin istumme alas, pidämme etäpalaverin tai soitamme, käymme tarpeenne ja työprosessinne läpi, jonka jälkeen luomme ehdotukset, jotka hiotaan kommenttienne avulla valmiiksi.

Työmääräarvion perusteella kerromme teille hinta-arvion.

Infomaatti Taloyhtiöviestintä on tarkoitettu isännöitsijöiden, taloyhtiöiden ja työmaiden käyttöön. Sen saa käyttöön itsenäisenä järjestelmänä tai osaksi Infomaatti Mobiilidokumentointi-järjestelmää.

Sen avulla voidaan jakaa tiedotteita ja muuta olennaista informaatiota joko asukkaiden omille Asukkaan Infomaatti-kirjautumissivulle tai suoraviestinnällä sähköpostitse, tekstiviestillä ja kirjepostilla.  Se on siten sähköinen ilmoitustaulu ja yksinkertaista massaviestintää.

Isännöitsijän tai työmaan näkökulmasta: Pohjatyöksi selainohjelmassa syötetään tai tuodaan asunnot asukkaineen/osakkaineen. Tämän jälkeen omissa näkymissään päivitetään Asukkaan Infomaatti-kirjautumissivun ilmoitustaulua, lisätään tiedotteita ja muuta informaatio asukkaille sekä osakkaille. Kohdistetummat viestit saa matkaan viestikeskuksen kautta samanaikaisesti sähköpostilla, tekstiviestillä tai kirjepostilla kullekin osakkaalle/asukkaalle määritetyn viestin vastaanottotavan mukaisesti.

Asukkaan tai osakkaan näkökulmasta: Asukkaat ja osakkaat  kirjautuvat omalle Asukkaan Infomaatti-kirjautumissivulleen, jossa he näkevät ilmoitustaulun, tiedotteet ja tarvittaessa osakkaiden omat dokumentit.  Kirjautua voi minkä tahansa laitteen Internet-selaimella, joten tieto on siellä missä asukaskin. Kirjautumista varten asukkaille/osakkaille voi luoda omat henkilökohtaiset tunnukset tai yleistunnuksen (tunnus & salasana ja/tai tulostettava QR-koodi esimerkiksi rappukäytävään). Tämän lisäksi asukkaille ja osakkaille tulee myös suoraviestinnällä laitetut viestit.

Tämä on mahdollista ja erilaisia alla lueteltuja integraatioratkaisuita onkin toteutettu. Edelleen voidaan pohtia muidenkin toteuttamista. Aina kuitenkin on järkevä pohtia mitä tietoa halutaan viedä/tuoda, missä vaiheessa prosessia ja mihin suuntaan tiedon pitää liikkua.  Autamme sinua tässä pohdinnassa!

Yleinen asiakkaiden käytössä oleva API-rajapinta:

Infomaattiin on toteutettu avoin ohjelmointirajapinta (API), jonka kautta on mahdollista hakea järjestelmään tehdyt raportit ns. ”raakadata”-muodossa. Ominaisuus mahdollistaa Infomaattiin täytettyjen raporttien tiedon hyödyntämisen muissa ohjelmistoissa.  Rajapintakuvauksen pääsee näkemään omaamalla tunnukset Infomaatti-järjestelmään tai vaihtoehtoisesti voitte ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, jos käytössäsi ei vielä ole omaa Infomaatti-järjestelmää.

Mm. seuraaviin järjestelmiin on tehty integraatio Infomaatti-järjestelmästä:

  • Tampuuriin (https://www.tampuuri.fi/) on mahdollista vielä taloyhtiökohtaiseen dokumenttipankkiosioon Infomaatilla tehdyt raportit
  • Logmoren (https://www.logmore.com/) loggereiden keräämä data on mahdollista tuoda Infomaatilla tehdyn raportin liitteeksi
  • Dropboxiin (https://www.dropbox.com/) on mahdollista viedä tehdyt raportin erilliseen Infomaatin raporteille tarkoitettuun kansioon projektikohtaisesti
  • Asbesti- ja haitta-ainelaboratorio AHA-LAB Oy:n (https://aha-lab.fi/) järjestelmään voi lähettää AHA-/ilmanäytetilauksen ja saada analyysivastauksen takaisin suoraan Infomaatin AHA-näytteenottopöytäkirjaan tai asbestikartoitusraporttiin
  • Labroc Oy:n (https://labroc.fi/) järjestelmään voi lähettää AHA-/ilmanäytetilauksen ja saada analyysivastauksen takaisin suoraan Infomaatin AHA-näytteenottopöytäkirjaan tai asbestikartoitusraporttiin
  • Eurofins bestLab Oy:n, (https://www.bestlab.fi/) järjestelmään voi lähettää AHA-/ilmanäytetilauksen ja saada analyysivastauksen takaisin suoraan Infomaatin AHA-näytteenottopöytäkirjaan tai asbestikartoitusraporttiin

Kaikki tiedot ovat Infomaatin käytössä olevassa pilvipalvelussa. Palvelimet sijaitsevat EU:n tietosuojalainsäädännön alaisilla alueilla. Täältä löydät myös järjestelmän tietosuojaselosteen: https://selain.infomaatti.fi/privacy_policy/

Jos Infomaatti Mobiilidokumentointi -käyttäjä tekee raportit Infomaatin selainohjelmalla, tallentuvat tiedot Internet-yhteyden yli Infomaatin palvelimelle talteen.

Kaikki tehdyt raportit sekä projektikohtaisen dokumenttipankin muut dokumentit pysyvät talletettuina pilvipalvelussa. Tiedot tallentuvat helposti projektikohtaisesti ja löytyvät projektin alta tyylikkäinä pdf-tiedostoina.

Kaipaatko vielä lisätietoja? Alta löydät yhteystietomme

Soita tai nakkaa meili, niin me autamme