Muistiongelmat Samsung Galaxy S20 FE/S21 FE-puhelimilla

Tämä tiedote koskettaa vain henkilöitä, keillä on käytössä Samsung Galaxy S20 FE tai S21 FE-sarjan puhelin (Huom. ’FE’-merkintä) TAI niitä, jotka harkitsevat sen hankkimista Infomaatin käyttöä varten. Mikäli harkitset kyseisen mallin hankkimista Infomaatti-käyttöön, suosituksemme on välttää ko. puhelinmallin hankkimista ennen meiltä tullutta uutta tiedotta ja suosittelemme pidättäytymään tulevan S23 FE-mallin hankkimisesta ennen meidän sisäisiä testejä ko. puhelinmallilla. Jos sinulla on jo tämä malli käytössä, jatka lukemista.

Jos et ole varma, onko sinulla Samsung Galaxy FE-sarjan puhelin, voit varmistaa tämän menemällä puhelimellasi sivulle Asetukset -> Tietoja puhelimesta. Sivulle laskeutuessa näet heti puhelimesi mallin ja onko nimen yhteydessä ’FE’ (kts. kuvakaappaus).

Taustaa ja ongelman kuvaus

Viimeisen reilun vuoden aikana aloimme kiinnittää huomiota asiakkaidemme ilmoituksiin, että kyseisellä puhelinmallilla esiintyy Infomaattia käyttäessä muistin käyttöön liittyviä ongelmia. Malleihin liittyvä ongelma ilmenee, jos Infomaatilla täytetään mitä tahansa raporttia, ja kuvan ottamisen jälkeen suoraan kameralla (ei tiedostoista lisättynä) saattaa tapahtua äkillinen sivun uudelleen lataantuminen. Joskus, erityisesti Google Chromea käyttäessä, tulee myös sivun alalaitaan ilmoitus ”Edellistä toimintoa ei voi suorittaa. Muisti ei riitä.”.  Sivun uudelleen lataantumisen takia kaikki tallentamaton tieto raportilta katoaa, joka luonnollisesti ei ole toivottu tilanne.

Meillä Infomaatilla on nyt käytetty ongelman testaamiseen ja ratkaisemiseen koko henkilökunnan toimesta huomattava määrä tunteja, mutta mitään lopullista korjausta emme ole valitettavasti löytäneet. Myös Samsungin tekniseen tukeen on otettu yhteyttä ja apua ei sieltäkään löytynyt. Lopputulos tässä vaiheessa on se, että kyseisen mallin puhelimien muistin käyttö sekä muistiin liittyvät ominaisuudet ei syystä tai toisesta sovi Infomaatin kanssa yhteen. Ongelmaa ei kuitenkaan lakaista maton alle ja odotamme lisätietoja laitevalmistajalta sekä muista lähteistä vakituisen korjauksen toivossa. Nyt on kuitenkin aika siirtää tähän käytettyjä resursseja muun toiminnan ja ohjelman kehittämistä sekä parantamista varten.

Toimenpiteet muistiongelman lieventämiseksi

Mikäli sinulla jo löytyy kyseisen mallin puhelin ja emme ole siitä tietoisia niin voit ilmoittaa siitä meille lisätietojen keräämiseksi. Lisäksi suosittelemme tekemään seuraavat hyväksi todetut toimenpiteet, jotka lieventävät muistiongelman ilmenemistä.

Vakituiset asetusmuutokset

Hyvä puhelimen käyttötapa vähentämään ongelmaa

Jos ongelma ilmenee ja otettuja kuvia jäi tallentamatta, käy tarkastamassa Infomaatin oranssista yläpalkista Hallinta -> Roskakori, johon palvelimellemme saapuneet tallentamattomat kuvat jäävät talteen

Samsung Galaxy S23 FE-mallin julkaisu loppuvuodesta

Samsungin antamien uutisten mukaan loppuvuodesta tullaan julkaisemaan uusi Samsung Galaxy S23 FE-puhelin ja tulemme hankkimaan kyseisen mallin välittömästi, kun se markkinoille saapuu. Suosittelemme, että puhelinta ei kannata hankkia Infomaatin käyttöä varten ennen kuin olemme tehneet sisäiset testimme kyseisen mallin kanssa.

PÄIVITYS 24.1.2024: Puhelin (Samsung Galaxy S23 FE) on ollut Infomaatti Oy:n testikäytössä edellisen vuoden lopun julkaisusta lukien ja muistiongelmia kyseisessä mallissa ei ole havaittu.

Soita tai nakkaa meili, niin me autamme