1482 raporttia kasattiin mobiilityökalulla keskussairaalan rakennustyömaalla

Keski-Suomen Sairaala Novan rakennusurakka kesti neljä vuotta. Rakentamisen ammattilaispalveluihin erikoistunut Brado Oy valvoi urakan aikana, että työt ovat hyväksyttäviä Terve talo -kriteerien puitteissa. Urakassa suurena apuna oli mobiilidokumentoinnin työkalu Infomaatti, jolla tehtyjä raportteja kertyi jopa 1482.

Jyväskylässä käynnistyi valtavan kokoinen rakennushanke vuonna 2016, kun Keski-Suomen uutta keskussairaalaa – Sairaala Novaa – ryhdyttiin rakentamaan. Lähes neljä vuotta kestänyt hanke päättyi tämän vuoden lokakuussa, kun pääurakoitsijana toiminut rakennusyhtiö SRV luovutti kohteen Keski-Suomen sairaanhoitopiirille aikataulun mukaisesti.

Jyväskyläläinen rakentamisen ammattilaispalveluihin erikoistunut yritys Brado Oy oli vahvasti mukana uuden sairaalan rakentamisessa.

– Sairaala Novan rakentamisessa täytyi noudattaa Terve talo -kriteerejä hyvin tarkasti. Projektinjohtourakoitsija SRV halusi omalta osaltaan tarjota hankkeen tilaajalle, eli Keski-Suomen sairaanhoitopiirille, parhaan mahdollisen Terve talo -osaamisen, ja sen perusteella valitsi yrityksemme projektiin mukaan, kertoo Brado Oy:n toimitusjohtaja Veli-Matti Hokkanen.

Terve talo -kriteeristön mukaisen valvontatyön lisäksi Bradon rooli käsitti epätavallisen suuren työmaan puhtaudenhallinnan valvontaan liittyvät työt.

– Teimme Novan työmaalla viikoittaisia valvontakierroksia sekä avustimme työnjohtoa toteuttamaan rakennustöitä siten, että kaikki työ ensinnäkin toteutuu Terve talo -kriteerien mukaisesti, ja että myös puhtaudenhallinta on riittävän hyvällä tasolla, jatkaa Bradon Terve talo -asiantuntija Tommi Herva.

Valtava urakka vaatii mutkatonta raportointia

Jyväskylän uusi keskussairaala on vaikuttavan näköinen rakennuskokonaisuus lintuperspektiivistä katsottuna.

Sairaala Novan kokoluokan käsittävillä rakennustyömailla tapahtuu tuhansia urakan kannalta oleellisia asioita päivittäin. Urakan kannalta merkittävät asiat, kuten valvontakierrokset ja niissä ilmi tulleet huomiot täytyy aina raportoida eteenpäin työnjohdolle sekä urakan tilaajalle.

Jokainen rakennus- tai kiinteistöalalla työskentelevä henkilö tietää, että kattavan työmaaraportin kasaaminen voi pahimmillaan olla lähes raamatulliset mittakaavat saavuttava riesa. Parhaimmillaan raportointi on kuitenkin simppeliä ja vaivatonta, ja uusimmat päivitykset töiden edistymisestä saa valmiiksi jo vaikkapa tarkastuskierroksen yhteydessä.

Toimitusjohtaja Hokkanen mainitsee valmiita raporttipohjia sisältävän mobiilidokumentoinnin työkalun, Infomaatin, jonka avulla työmaalla tehtävä dokumentointi on kätevämpää ja nopeampaa.

– Meillä on ollut lähestulkoon yrityksemme perustamispäivästä saakka työmailla raportointityökaluna Infomaatti. Käytämme sitä oikeastaan kaikkeen raportointiin, jota meidän täytyy työmaalla tehdä. Infomaatti oli tietysti mukana myös Sairaala Novan hankkeessa, Hokkanen kertoo.

Määrät lasketaan tuhansissa

Kun puhutaan Sairaala Novan kokoisen urakan raportoinnista, ei mikä tahansa suttuinen lipare kelpaa – raporttien on oltava erityisen selkeitä, tarkkoja ja kattavia. Monen eri urakoitsijan ja tuhansien työvaiheiden työmaan yhteydessä korostuu myös raportoinnin aiheuttama vaiva – tai vaihtoehtoisesti sen vaivattomuus.

Vaikka Brado olikin vain yksi toimija Novan työmaan monen eri urakoitsijan joukossa, tuli raportteja ja dokumentteja täytettyä pelkästään Infomaatilla toista tuhatta.

– Olemme Sairaala Novan urakan aikana laatineet Infomaatilla kaiken kaikkiaan 1482 erilaista raporttia. Meidän töissämme ne ovat pääasiassa liittyneet ilmanvaihtokanavien asennusalueiden puhtaustarkastuksiin ja toimintakoevaiheen raportointiin, paljastaa Bradon puhtaudenhallinnan projektipäällikkö Terhi Mikkilä.

Mikkilä tarkentaa, että mainitut 1482 työmaalla täytettyä raporttia on laajempien raporttien lukumäärä. Todellisuudessa pieniä huomautuksia ja mainintoja on mennyt tilaajalle vieläkin enemmän. Hän kehuu myös järjestelmän helppokäyttöisyyttä.

– Infomaatin käytöstä on ollut suuri apu Novan projektissa. Systeemin käyttö on erinomaisen helppoa ja siinä on käytännössä kaikki työmaalla tarvittava tieto ja raportointityökalut kameraa myöten mukana. Ja uskon, että tilaajakin on ollut tyytyväinen, sillä Infomaatilla raportoitaessa kaiken oleellisen tiedon saa heti eri osapuolien tietoon, Mikkilä jatkaa.

Urakat älylaitteella

Infomaatti sisältää yleisimmät työmaalla tarvittavat raporttipohjat. Ohjelmaa käytetään rakennustyömailla niin urakoitsijoiden kuin valvojienkin toimesta tyypillisesti älypuhelimella tai tabletilla, joskin se toimii myös tavan tietokoneella. Infomaatti tarjoaa valmiiden raportointiratkaisuiden ohessa myös lomake-editorin ja vapaan muistion kaltaisia työkaluja, joiden avulla voi laatia kulloiseenkin tarpeeseen sopivan raporttipohjan itse itselleen.

– Novan työmaalla käytimme jonkin verran vapaata muistiota ja lomake-editorilla tehtyjä pohjia, sillä erityistapauksia tulee aina. Joissain projekteissa tosin tarvitsemme alusta asti kustomoidun lomakepohjan, mutta tällöin Infomaatilta on saanut aina apua nopeasti, Mikkilä kertoo.

– Sairaala Novan projektissa esimerkiksi tehtiin kesken kaiken isoja muutoksia puhtaustarkastuslomakkeisiin. Tämä oli juuri yksi niistä kerroista, kun Infomaatti oli meille äärimmäisen isona apuna, Herva lisää.

Helppokäyttöisen mobiilidokumentointijärjestelmänsä lisäksi Infomaatti saa erityistä suitsutusta toimitusjohtaja Hokkaselta, joka mainitsee tyytyväisyytensä kumppaninsa tekniseen tukeen ja asiakaspalvelun tasoon.

– Harvassa on ne IT-firmat, joihin voi soittaa suoraan toimitusjohtajalle ja pyytää pikaista apua. Tai voi tietysti, mutta se ei usein vaikuta juuri mihinkään, toisin kuin Infomaatin kanssa. Eli palvelu on tässäkin mielessä erinomaisen hyvää.

Vaikka Jyväskylässä ollaan Sairaala Novan osalta sulkemassa työkalupakkia, on uudet haasteet jo työn alla. Myös Lapin keskussairaalan laajennustöissä kaivataan tämän päivän parasta Terve talo -osaamista, ja ensimmäinen vaihe Bradon osalta puhtaudenhallinnan koordinoinnin hoitamisessa on alkanutkin jo 2019.

– Infomaatti on meillä tietysti sielläkin käytössä. Ja tuskin ollaan heti vaihtamassa muuhun järjestelmään, pikemminkin syvennetään yhteistyötä entisestään, päättää Hokkanen.

Soita tai nakkaa meili, niin me autamme