Kuin Sveitsin armeijan linkkuveitsi, mutta työmaaraportoinnille

Monipuolinen, muttei monimutkainen. Yksinkertainen, muttei rajoittunut. Notkea, muttei koukeroinen.

Tekipä mitä tahansa, on yksinkertaisuus monesti kaunista. Arjen työtä helpottavia työkaluja rakennettaessa kannattaa pitää tämä mielessä, mutta muistaa samalla, että intuitiivisuudelle on myös jätettävä tilaa.

Infomaatti on halunnut perustamisestaan lähtien tehdä työmaiden raportointi- ja dokumentointityöstä kivuttomampaa, nopeampaa ja näppärämpää. Ja kai siinä on jossain määrin onnistuttukin: taannoin tehdyssä asiakaskyselyssä kysyttiin käyttäjien mietteitä ja näkemyksiä ohjelman toimivuudesta käytännön kenttätyössä.

Kuten aina, käyttäjiltä tuli mieltä lämmittävä määrä ruusuja (NPS-luku on peräti 65), ja jottei pelkäksi itsekehuksi mene, niin toki myös jonkin verran risuja.  Kuvailtiinpa Infomaattia palautteessa näinkin mieleenpainuvin sanankääntein:

”Infomaatti on kuin Sveitsin armeijan linkkuveitsi. Ominaisuuksia riittää.” 

– Konsultti, jonka raportointiin käyttämä aika on vähentynyt 50-70 prosentilla Infomaatin avulla –

Monipuolisuus ja yksinkertaisuus voivat kulkea käsi kädessä

Ruusujen osalta esiin nousi käyttäjien kokemus Infomaatin monipuolisuudesta raportointi- ja dokumentointityökaluna. Monipuolisuuden ohella järjestelmän käyttö koettiin helpoksi ja käyttöliittymä yksinkertaiseksi sekä intuitiiviseksi.

Moni käyttäjä kertoi olevansa jopa hieman yllättynyt siitä, mihin kaikkeen järjestelmä taipuukaan. Alun perin hankintapäätös oli tehty vaikkapa jonkin yhden tietyn raportin – kuten vaikkapa virhe- ja puutelistan – täyttämistä varten, mutta myöhemmin käyttöä olikin laajennettu, koska ominaisuuksia olikin tarjolla yllättävän paljon.

”Käytän Infomaattia monella eri tavalla. Luon tarjoukset, sopimukset, (työmaa)raportit helposti ja nopeasti. Kaikki tiedostot löytyvät helposti projektien alta. Infomaatti on nopeuttanut tiedostojen laatimista sekä antanut niille ammattimaisen ilmeen. Asiakkaat ovat kiitelleet selkeistä raporteista, jotka liikkuvat hyvin PDF-tiedostoina.”

– Yrittäjä, joka käyttää Infomaattia viikoittain ja kertoo säästäneensä raportointiin käyttämäänsä aikaa yli 70%–

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Tältä näyttää keskimäärin asiakkaan Infomaatti. ’Lomakkeet’-näkymässä on ne raportointiratkaisut, joita tarvitaan. Kaiken lisäksi ne on suunniteltu tukemaan juuri kyseistä raportointityötä helppokäyttöisesti, mutta käyttöä rajoittamatta.

Ainakin menneisyydessä ohjelmistofirmojen syntinä on ollut se, että yksinkertaisia asioita tupataan paisuttamaan monimutkaisiksi kokonaisuuksiksi, joita käyttäjän on lopulta hankala hahmottaa. Hyödylliset ja toivotutkin ominaisuudet ja toiminnot saattavat hävitä suureen toimintojen massaan tai hankalan käyttöliittymän taakse, jolloin käytöstä tulee epäintuitiivista ja hankalaa. Käytön sujuvuus on kokemus, jonka toteuttaminen ei aina ole helppoa, mutta palautteen mukaan Infomaatin saama kehu lienee ansaittua:

”Etsimme uutta raportointitapaa, ja haasteena oli löytää riittävän kevyt mutta muokattava ja mobiilioptimoitu järjestelmä, josta kuitenkin saataisiin ulos mahdollisimman luettava versio asiakkaallekin. Monet vastaavat palveluntarjoajat tarjosivat liian kattavia ja raskaita (ja täten myös kalliita) kokonaisuuksia. Infomaatti on juuri sopiva meidän käyttöömme. Itse luotavat lomakkeet tarjoavat lähes rajattomasti mahdollisuuksia, niiden luominen pääkäyttäjänä on helppoa ja nopeaa, ja vaikka käyttökokemusta meillä on vielä aika vähän, testiryhmämme kentällä (peruskäyttäjät) ovat jo nyt antaneet loistavaa palautetta lomakkeiden helposta ja sujuvasta käytöstä.”

– Huoltopäällikkö, joka koki Infomaatin käyttöönoton erittäin helpoksi –

Ja toki meiltä saa myös jeesiä, jos mikä tahansa asia mietityttää ohjelman käytössä. Palautettakin tykkäämme kuunnella aktiivisesti, sillä useimmin parhaat ideat ja paranteluehdotukset nousevat esille juuri käytännön työn kautta.

Infomaatin käyttöönotto oli helppoa henkilökohtaisen opastuksen myötä. Käyttäjätyytyväisyys on selkeästi Infomaatille tärkeää ja he tekevät hyvää työtä heti alkumetreistä lähtien.”

– Yrittäjä, joka käyttää Infomaattia viikoittain –

”Infomaatin käyttö, joustavuus ja tarvittaessa nopea soveltaminen monenlaiseen raportointiin on miltei rikollisen helppoa”, kommentoi eräs rakennusmestari. Kokeile itse – Infomaatti on maksuton 21 päivän ajan!

Soita tai nakkaa meili, niin me autamme